کاظمی

ارتباط موثر بین شاعران خراسانی و افغانستانی

ارتباط موثر بین افغانستان به‌ویژه مردم شهر هرات  علاقه بسیاری به ادبیات فارسی و بازیابی نیمه‌های گمشده خراسان دارند،زیرا افغانستان و خراسان از تاریخ و تمدن مشترک برخوردارند.

محمد کاظم کاظمی

یکی از شاعران مهاجر افغانستان گفت: به دلیل ناامنی‌های موجود در افغانستان، تاکنون ارتباط موثری بین ادبا و شاعران افغانستانی و خراسانی ایجاد نشده است،این در حالی است که بسیاری از خراسانی‌ها و همچنین بسیاری از افغانستانی‌ها تمایل بسیاری به شناخت بیشتر از فرهنگ و ادب یکدیگر دارند.

وی اظهار کرد:

مهاجران افغانستانی که سال‌ها در خراسان رضوی زندگی کرده‌اند، نیازمند فرهنگسرایی برای خود هستند که این مهم حمایت برنامه‌ریزان در سطح کشور را می‌طلبد.

یکی دیگر از شاعران گفت:

جفا به ادبیات خراسان است اگر فقط آن را محدود به خراسان رضوی کنیم زیرا خراسان فشرده‌ای از زبان و فرهنگ سرزمین ایران است.و به‌اندازه تمام دنیا فرهنگ و ادبیات را در خود جای داده است.

«حسن نصیری» افزود:

خراسان فقط مشهد نیست؛ بهتر است به ظرفیت ادبی شهرستان‌های دیگر خراسان بزرگ توجه شود.و همچنین کشور افغانستان به‌ویژه هرات توجه ویژه‌ای شود،شاید طرح خواهرخواندگی مشهد و هرات در این بین مناسب باشد.

یکی دیگر از استادان شعر و ادب این استان نیز گفت:

هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفتگان حوزه شعر و ادب درصدد ساخت مقبره‌الشعراست، اما بهتر است شاعران در قید حیات نیز خانه‌ای برای خود داشته باشند.

«رضا اشرف‌زاده» افزود:

ضروری است دفتر خاصی مربوط به مفاخر خراسان رضوی ایجاد شود و بودجه ویژه‌ای از سوی دولت به آن اختصاص یابد.

یکی دیگر از شاعران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:

ذائقه ادبی در جامعه تغییر کرده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ادبیات امروز نیازمند نوآوری است. استان خراسان رضوی ۱۶۰ انجمن ادبی و بیش از ۵۰۰ شاعر مطرح و دارای مقام کشوری در سبکها و قالبهای شعری مختلف مانند غزل، قصیده، مثنوی، شعر نو و شعر سپید دارد که تعداد قابل توجهی از آنان کمتر از ۳۰ سال سن دارند.

 از فروشگاه انتشارات ستاره جاوید تهیه کنید