تکنیک های بازاریابی و فروش کتاب برای نویسندگان

تکنیک بازاریابی باعث فروش کتاب میشود. هیچ کتابی بطور اتفاقی پرفروش نمی شود.

فروش کتاب نیز مانند سایر محصولات به بازاریابی و معرفی نیاز دارد.اگر شما نویسنده کتابی هستید،بیشترین انگیزه را برای بازاریابی کتابتان دارید. در این مقاله به چند روش ساده برای بازاریابی کتاب می پردازیم.

ارسال به مجلات

یکی از تکنیک های کلیدی ارسال کتاب به مجلات است.تمامی مجلاتی را که بخش معرفی کتاب دارند، مانند مجله موفقیت، بیابید و مطابق با ساختار مجله، اطلاعات کتاب خود را ارسال کنید تا در بخش معرفی کتاب چاپ شود.

سخنرانی کنید

در سمینارها و همایش های وابسته به زمینه کاری خود، سخنرانی کنید و در بخش معرفی سخنران، خود را به عنوان نویسنده کتاب … معرفی کنید.با برگزار کننده سمینار صحبت کنید تا کتاب شما برای فروش در سمینار عرضه شود.
فرصت‌های سخنرانی را پیدا کنید. سخنرانی روش عالی برای فروش کتابهایتان است و ممکن است حتی وقتی در حال کسب تجربه هستید، برای سخنرانی کردن حق‌الزحمه بگیرید.

سازمانها

سازمان‌های زیادی (مانند سازمان‌های تجاری و مدنی، گروه‌های مذهبی، مدرسه‌ها و دانش‌گاه، شرکت‌های بازرگانی و…) وجود دارند که به دنبال سخنران‌های جذاب برای مراسم‌هایشان هستند. در کتاب‌خانه‌ها سخنرانی کنید. با کتاب‌‌خانه‌ها درباره‌ی برنامه‌ی معرفی کتابت‌تان تماس بگیرید. این برنامه‌ها درباره‌ی کتاب‌های کودکان و عناوین غیرداستانی (مانند سفر، تجارت و یا تناسب اندام) که مخاطب عام دارند، مؤثر است. بسیاری از کتاب‌‌خانه‌ها اجازه می‌دهند که کتابتان را در چنین برنامه‌هایی بفروشید و بعضی از آن‌ها هم
حق‌الزحمه‌ای برای سخنرانی می‌‌دهند.

تهیه خلاصه

خلاصه ای از کتاب خود را در ۸ صفحه تهیه کرده و آنرا بصورت pdf در اینترنت منتشر کنید. در این فایل الکترونیکی روش تهیه کتاب را توضیح دهید. این فایل را به ده ها وب سایت رایگان کتاب های الکترونیکی آپلود کنید. تعداد ۱۰۰ نسخه از کتاب خود را برای بازاریابی اختصاص دهید و برای تمامی مجلات و نشریات بفرستید و به آنان هدیه بدهید، شاید یکی از آنها مقاله ای درباره کتابتان بنویسد.
کتاب را در جاهای نامعمول بفروشید. بسیاری از نویسندگان با این روش مخالفند، ولی نتایج آن می تواند فوق العاده باشد. مثلا کتاب های کامپیوتری در فروشگاه های کامپیوتری، بسیار بیشتر از کتابفروشی ها به فروش می رود.

سایت

سایت کوچکی راه اندازی کنید و در آن امکان خرید پستی کتاب را بوجود آورید تا علاقه مندان بتوانند با ثبت آدرس خود، کتاب را سفارش بدهند. چکیده ای از کتاب خود را بصورت صوتی با صدای خودتان تهیه کنید و بر پیغامگیر تلفنی قرار دهید. در تبلیغات اعلام
کنید برای شنیدن خلاصه کتاب در ۵ دقیقه به صورت کاملا رایگان با شماره تلفن شما تماس بگیرند.

تهیه مقاله از کتاب

بخش هایی از کتاب را به صورت مقاله به وب سایت ها و همچنین مجلات ارسال کنید. در زیر مقاله بنویسید که منبع این مطلب، کتاب … است. در معرفی خودتان اینطور بگویید: من … نویسنده کتاب … هستم. خیلی از افراد بیش از خودتان، درباره کتابتان کنجکاو می شوند و فرصتی برای معرفی کتاب پیش می آید.
کتاب خود را به عنوان هدیه ای مناسب معرفی کنید و توضیح دهید که این کتاب برای چه افرادی می تواند مفید واقع شود و چرا هدیه ای مناسب برای این افراد است. همیشه کتاب‌هایتان را همراه داشته باشید. یک جعبه از کتاب‌هایتان، بعضی از آگهی‌ها و نشانه‌های کتاب را در صندوق عقب ماشین‌تان و کارت‌های ویزیت‌تان را در کیف پول خود داشته باشید. شما هیچ‌وقت نمی‌دانید که
چه‌زمانی با یک مشتری بالقوه یا رابط بازاریابی روبه‌رو می‌شوید.

فرصت‌های ارتباطی

فرصت‌های ارتباطی در محله‌تان را جست‌وجو کنید. می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته به دیدن مادربزرگ‌تان بروید؟ قبل از این‌که حرکت کنید کمی تحقیقات محلی انجام بدهید. کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌هایی که می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید، شناسایی کنید. یا برای یک تور کتاب‌ با همراهی دوستان و خویشاوندانتان برنامه‌ریزی کنید.
به‌عنوان یک نویسنده‌ی بومی برای ارتقای کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌‌ها تلاش کنید. بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها بخش ویژه‌ای دارند که در آن‌جا کتاب‌های نویسنده‌های هم‌شهری و بومی را به نمایش می‌گذارند. خرده‌فروش‌های مناسب را جست‌وجو کنید. بفهمید کدام‌یک از آن‌ها با موضوع کتاب‌تان مرتبط‌اند و خودتان را به‌عنوان نویسنده‌ی بومی معرفی کنید. برچسب «نویسنده‌ی بومی» را روی کتاب‌هایی که در شهرتان می‌فروشید، بچسبانید.

تبلیغ در رسانه های محلی

تکنیک دیگر تبلیغ در رسانه‌های محلی و بومی است. آگهی کتاب را به رسانه‌ی شهری که در آن بزرگ شده‌اید و زندگی می‌کنید، بفرستید. ترفند خوبی در شهرهای کوچک است. تبلیغات خود را براساس مؤلفه‌های مرتبط محلی بسازید. برنامه‌ی دانش‌آموخته‌های دانشگاه و هر سازمان یا انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط را فراموش نکنید. نویسندگان غیرداستانی باید برنامه‌ها و گفت‌وگوهای رادیویی و تلویزیونی را هم درنظر بگیرند.

شرکت درنمایشگاه‌ها

یکی دیگر از تکنیک ها این است که کتابتان را در نمایشگاه و جشنواره‌ها شرکت بدهید. شرکت درنمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها معمولاً بهترین کار است، اگر کتاب‌تان با موضوع آن‌ها مرتبط باشد یا مخاطبان گسترده‌ای را دربربگیرد. کتاب‌های کودکان را در مدرسه‌ها و سازمان‌های جوانان معرفی کنید. بازدید از مدرسه روشی عالی برای دسترسی به کودکان است.

فروشگاه انتشارات ستاره جاوید